Jaco de Swart, promovendus in de geschiedenis van de natuurkunde aan het Insititute of Physics, ontvangt als eerste een nieuwe beurs van het American Institute of Physics: de postdoctorale AIP Robert H.G. Helleman Memorial-beurs. Met de subsidie zal De Swart een postoctorale positie aan het Massachusetts Institute of Technology gaan bekleden.
Jaco de Swart - foto: Sander Nieuwenhuys

De Swart gaat met de beurs naar het Program in Science Technology and Society en het Center for Theoretical Physics van MIT. Hij zal daar zijn tijd besteden aan het bestuderen van de geschiedenis van donkere-materieonderzoek en de oorsprong van het verband tussen deeltjesfysica en kosmologie. Daarmee bouwt hij voort op zijn promotiewerk aand donkere materie en de geschiedenis van de kosmologie.

"Hoe kunnen we de oorsprong van onze kosmologische theorieën begrijpen? Wat leert die oorsprong ons over de normen en gebruiken die een rol spelen bij het produceren van kennis over het heelal? En hoe kunnen deze theorieën helpen bij het begrijpen van hedendaagse kosmologische raadsels?", zegt hij. "Geleid door dergelijke vragen, en door met zowel geschiedkundigen als natuurkundigen in contact te zijn, wil ik een dialoog tussen natuurkundigen en de geschiedenis van hun vakgebied tot stand brengen."

Over de beurs

In zijn testament liet de Nederlandse natuurkundige Robert H.G. Helleman een fonds na waarmee AIP een beurs kon opzetten die promovendi en postdocs met een Nederlands staatsburgerschap steunt bij het uitvoeren van onderzoeksactiviteiten in de natuurkunde en haar deelgebieden in de Verenigde Staten. Helleman, die in 2017 overleed, was expert in het vakgebied van de niet-lineaire dynamica, en hoogleraar aan de Universiteit van Houston.

Naast postdoctorale beurzen omvatten de Helleman Fellowships van het American Institute of Physics ook promotiebeurzen en kortere onderzoeksbeurzen. Robert van Leeuwen, eveneens promovendus aan het IoP, ontving een beurs om de Universiteit van Princeton te bezoeken in het kader van zijn onderzoek naar de geschiedenis van de snaartheorie.

De toe te kennen Helleman Fellowships zullen jaarlijks worden aangekondigd. Meer informatie is te vinden op de website van het American Institute of Physics.