ATLAS
De Atlas-detector

De drie gehonoreerde projecten bestrijken diverse onderzoeksgebieden: de elektrische eigenschappen van materialen, een dieper begrip van het Higgsdeeltje en een onderzoek naar quantum-ineenstorting.

TOPCORE

Het TOPCORE-consortium staat onder leiding van UvA-natuurkundige Erik van Heumen. Ook Anne de Visser van het UvA-Institute of Physics is in het project betrokken. Het programma richt zich op het bestuderen van materialen waarmee op een vernieuwende manier elektrische eigenschappen kunnen worden gecontroleerd.

ATLAS

Met de Atlas-detector op het CERN in Genève willen Nederlandse natuurkundigen dieper inzoomen om de eigenschappen van het Higgsdeeltje in kaart te brengen. Het consortium dat de subsidie kreeg staat onder leiding van Wouter Verkerke (Nikhef en UvA) en omvat ook UvA-natuurkundigen Hella Snoek and Ivo van Vulpen.

Quantum-ineenstorting

Bij een derde consortium, onder leiding van Tjerk Oosterkamp van de Universiteit Leiden, is UvA-natuurkundige Jasper van Wezel betrokken. Dit consortium wil het zogeheten ineenstorten van de golffunctie onderzoeken, een eigenschap die in alle quantummechanische systemen voorkomt.