De wiskundige vraagstukken die natuurkundigen tegenkomen, zijn zelden exact oplosbaar. Een wiskundige techniek die bekend staat als resurgence kan een nuttig hulpmiddel zijn om dergelijke 'onoplosbare' problemen aan te pakken. Mathematisch fysicus Marcel Vonk ontving een ENW-KLEIN-subsidie van NWO om deze techniek verder te ontwikkelen en die toe te passen op onopgeloste vraagstukken rond het ontstaan van het heelal.
Het wemelt in het heelal van de sterrestelsels. Het beschrijven van de exacte structuur op grote schaal waarin deze sterrenstelsels voorkomen is een van de interessante toepassingsgebieden van de resurgence-techniek. Afbeelding: NASA; ESA; G. Illingworth, D. Magee, en P. Oesch, University of California, Santa Cruz; R. Bouwens, Leiden University; en het HUDF09 Team.

Het Bestuur van het NWO-domein Exacte en Natuurwetenschappen heeft in totaal 20 aanvragen in de Open Competitie ENW-KLEIN gehonoreerd. De competitie is breed - naast het voorstel van Vonk over mathematische fysica werden ook subsidies toegekend voor onderwerpen variërend van onderzoek naar nieuwe algoritmen voor het analyseren van de gigantische netwerken tot energie-efficiënte omzetting van stikstof. KLEIN-subsidies zijn bedoeld voor vernieuwend, fundamenteel onderzoek van hoge kwaliteit en wetenschappelijke urgentie. De subsidie stelt Vonk in staat om als onderdeel van het onderzoeksproject een PhD-student aan te stellen.

Het oplossen van onoplosbare problemen

De wiskundige vraagstukken die natuurkundigen tegenkomen, zijn zelden exact oplosbaar. Vaak worden daarom numerieke benaderingen gebruikt, maar die leiden niet altijd tot inzicht in de gevonden oplossing. Een betrekkelijk nieuwe wiskundige techniek, resurgence, geeft een beter handvat om dergelijke ‘onoplosbare’ problemen op te lossen zónder dat daarbij inhoudelijke informatie verloren gaat. In het project van Vonk zal deze techniek zelf verder worden ontwikkeld, en zal die worden toegepast op vraagstukken rond het ontstaan van het heelal, zoals het beter begrijpen van de structuur van het heelal op grote schaal en een betere beschrijving van de allereerste momenten na de oerknal.