Op 5 oktober 2019 organiseerde het Institute of Physics (IoP) van de Universiteit van Amsterdam een grote reünie voor alle voormalige en huidige medewerkers en studenten. Rond de 350 voormalige leden van de diverse onderdelen van het UvA Institute of Physics of hun voorgangers (WZI, IHEF, ITFA, Natlab, Van der Waals Lab, Zeeman Lab, het practicum, de werkplaats/het Technologiecentrum, etc.) bezochten de dag.
Sfeerimpressie van de IoP-reünie

De reünie was bewust gepland op dezelfde dag als de jaarlijkse Open Dag van Amsterdam Science Park. Op deze manier hadden de deelnemers de mogelijkheid om gedurende de dag een kijkje te nemen achter de schermen van de verschillende instituten (zowel van de UvA als de andere instituten op Amsterdam Science Park, zoals Nikhef, AMOLF, ARCNL en CWI) en zich te laten inspireren en te verbazen over de demonstraties, labbezoeken, lezingen en de befaamde Natuurkundekermis.

De reünie werd georganiseerd en gesponsord door het Institute of Physics en de alumnikring Natuurkunde van de UvA alumnivereniging AUV. Ruim twee derde van de meer dan 500 getraceerde alumni nam deel aan het evenement.

Naast het etaleren van de huidige staat van het Amsterdamse onderwijs en onderzoek in de natuurkunde bood de reünie de deelnemers ruimschoots gelegenheid om voormalige collega’s, studenten en vrienden te ontmoeten. Voor veel deelnemers was het de eerste keer dat zij het gebouw van de Faculteit Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica op het Amsterdam Science Park bezochten. Tot 2009 bevonden de instituten zich nog grotendeels op het Roeterseilandcomplex.

Gedurende de dag waren de deelnemers welkom bij restaurant de Oerknal van het Universitair Sportcentrum, en werden zij aangemoedigd om de diverse onderzoeksinstituten te bezoeken. Nadat de Open Dag van Amsterdam Science Park was afgelopen, verzamelden de deelnemers zich weer bij de Oerknal voor het avondprogramma. Na een welkomstwoord van IoP-directeur Paul de Jong ging in een van de UvA-collegezalen de documentaire ‘We have to be optimistic!’ in première, over de langjarige samenwerking tussen UvA-fysici met hun collega’s bij de Universiteit van Hanoi in Vietnam. Aansluitend konden de deelnemers genieten van een uitgebreid buffet.

Zowel tijdens als na het evenement ontvingen de organisatoren talrijke enthousiaste reacties van de deelnemers, wat vraagt om een herhaling van de reünie over enkele jaren.