De jaarlijkse Breakthrough Prize in Fundamental Physics, een totaalbedrag van 3 miljoen dollar, gaat naar de 347 wetenschappers die in april 2019 de zes artikelen van het Event Horizon Telescope-samenwerkingsverband publiceerden. De artikelen kondigden het eerste beeld van een superzwaar zwart gat aan, gemaakt met behulp van een netwerk van telescopen dat de hele aarde omspant. Onder de laureaten bevinden zich UvA-wetenschappers Sera Markoff, Oliver Porth en Koushik Chatterjee. UvA-postdoc Doosoo Yoon droeg ook bij aan de EHT-resulaten.

Het UvA-EHT-team
De UvA-leden van het EHT team. Boven: Sera Markoff en Oliver Porth. Onder: Koushik Chatterjee en Doosoo Yoon.

De New Horizons Prize van $100.000 beloont prestaties van wis- en natuurkundigen in de beginfase van hun carrière. Samaya Nissanke, universitair docent aan het GRAPPA Center of Excellence aan de Universiteit van Amsterdam, ontving de prijs samen met haar collega’s Jo Dunkley (Princeton University) en Kendrick Smith (Perimeter Institute). De prijs werd toegekend voor het ontwikkelen van nieuwe technieken om fundamentele natuurkunde te detecteren in astronomische gegevens. In 2016 behoorde Nissanke ook tot het team dat een  Breakthrough Prize won voor de detectie van zwaartekrachtsgolven.

Samaya Nissanke

De nieuwe laureaten worden gehuldigd tijdens de prijsuitreiking op het jaarlijkse Breakthrough Prize Gala, dit jaar voor de achtste maal georganiseerd op zondag 3 november, in het NASA Ames Research Center in Mountain View, California. De prijsuitreiking wordt live uitgezonden op National Geographic. Het programma heeft elk jaar een thema, en het onderwerp van dit jaar – ‘Seeing the Invisible’ – is geïnspireerd op de Event Horizon Telescope.